זה הזמן להסיר חסמים לאימוץ כלי בינה מלאכותית בארגונים
לכלי בינה מלאכותית (AI) יש פוטנציאל לחולל מהפכה באופן שבו פועלים ארגונים, ולאפשר הם עבודה יעילה וחדשנית, ויכולת הסתגלות קריטית למציאות המשתנה. המהפכה שכבר כאן, לא יכולה להישאר נחלתם של בודדים או יודעי דבר, היא בשורה לכל אדם וארגון באשר הם. עם זאת, בכוחם של מחסומים רבים למנוע נגישות ואימוץ של כלי AI. במאמר זה אנסה לעמוד על החסמים העיקריים וכמובן לספק מספר פתרונות מעשיים שיעזרו לארגונים להתגבר עליהם בהצלחה.
אולי זה מפתיע, אך האתגר הראשון והמרכזי בעיני כלל אינו קשור לטכנולוגיה, אלא לפסיכולוגיה. ארגונים שונים עשויים להתמודד עם תפיסה מוטעית הנוגעת לידידותיות למשתמש, לאמון בטכנולוגיות או למחשבה שכלי AI מורכבים מכדי שלא מומחים יוכלו להשתמש בהם. למרות שכלי AI רבים נועדו להיות ידידותיים למשתמש, מחסומים פסיכולוגיים יכולים להקשות על המשתמשים אפילו את הניסיון הראשוני לבחינה. כדי להתגבר על כך, כבר היום ישנה אפשרות לגשת למספר כלי בינה מלאכותית עם ממשקים אינטואיטיביים, שעובדים ממש כמו שיחת ואטסאפ או אפליקציית מובייל רגילה. בשלב השני ניתן להיעזר בהדרכה מעשית לאימוץ של מגוון כלים המתאימים לצרכי הארגון. מתן תמיכה וליווי מתמשכים יכולים גם הם לסייע להתמודד עם מחסומים פסיכולוגיים ולהגביר את אמון העובדים והמנהלים בארגון. כל אלה תוך אמירה ברורה כי כלי הבינה המלאכותית נועדו לשפר את היכולות האנושיות ושיתוף פעולה בין האדם למכונה, או לספק מענה למחסור בהון אנושי מקצועי ומיומן.
היעדר מודעות וחינוך טכנולוגי, כולל חוסר היכרות עם כלי בינה מלאכותית, יכולים להוות מחסום נוסף. לצד זה, השתתפות בסדנאות והרצאות יכולה להיות לדרך יעילה בהצגת היתרונות של כלי בינה מלאכותית, הסברים מפורטים כיצד הם פועלים ומתן הדגמות מעשיות. בנוסף, התבססות על חומרי הדרכה קלים להבנה, יכולה לעזור לגשר על פער הידע. לצד אלה, מתן תוכניות הכשרה מותאמות עבור תפקידים ורמות מיומנות שונות בתוך ארגונים יבטיח שכולם יוכלו להפיק תועלת מההדרכה ומשימוש בכלים עצמם. לבסוף חשיפה אורגנית, לדוגמה בסביבת העבודה או ברשתות החברתיות, לתוכן מרתק ואינפורמטיבי המדגיש את היתרונות של כלי בינה מלאכותית, היכרות עם סיפורי הצלחה וטיפים מעשיים יכולים לשפר עוד יותר את תחושת הנוחות, שליטה במושגים והיכרות עם עולמות התוכן.
מחסומי שפה ותרבות עשויים גם הם לעכב את הנגישות של קהילות מסוימות לכלי AI. נכון להיום, מרבית הכלים מבוססים באופן טבעי על השפה האנגלית, עם תמיכה משתנה בשפות אחרות. עברית היא עדיין נקודה חלשה במרבית המקרים, וייקח עוד זמן (לא רב להערכתי) עד שהשליטה בעברית תהיה זהה או תתקרב לזו של האנגלית. אך גם כאן, ישנו פתרון פשוט יחסית, פתרון ישן וטוב שכולנו מכירים בדמות גוגל טרנסלייט. מאחר ואנו עוסקים בבינה מלאכותית מבוססת שפה טבעית (NLP – Natural Language Processing), כלומר הכלים מבינים ומדברים את השפה שלנו, מקצועית או לאו, מדויקת דקדוקית או לאו ואפילו סלנג, גם אנגלית שעוברת דרך תרגום אוטומטי תעשה את העבודה מצוין. מלבד זאת, התקשורת הכתובה באנגלית יכולה לסייע בעקיפין בשיפור מיומנויות השפה, שיפור יכולות הכתיבה והקריאה. מה שאפשר להגיד בביטחון, שהאנגלית של הבינה המלאכותית טובה, אפילו מאוד והיא בטח תשמש אתכם בעבודה מול דוברי אנגלית בארץ ובעולם.
אין להחסיר בחשיבותם של שיקולים אתיים, כמו סוגיות הנוגעות לפרטיות, אבטחת מידע ופוטנציאל הטיה בתוכן שנוצר בבינה המלאכותית. אלה יכולים להוות חסם בפני ארגונים ומנהלים החוששים לעשות שימוש מקצועי בכלי בינה מלאכותית. כדי לטפל בבעיות אלו, חשוב לקדם שקיפות, לחנך ארגונים ועובדים לגבי שימוש אחראי ב-AI, לבדוק ולאמת מידע, להגן אל חומרים רגישים ומסווגים ולעודד יישום של כלים בינה מלאכותית המשלימים ולא מחליפים כישורים אנושיים. בנושא זה אין שינוי דרמטי ביחס לשימוש הנוכחי בטכנולוגיות, אפליקציות ומקורות מידע מקוונים. לצד מאות ואלפי פתרונות איכותיים, יהיו גם אלה שינסו להגיע למידע רגיש ולפגוע בארגונים דרך העולם הטכנולוגי. השכל הישר, ערנות, קביעת כללים ונורמות והישענות על אנשי מקצוע בבחירת הכלים תאפשר לצמצם את פוטנציאל הפגיעה ותקדם את הארגון.
לבסוף, שיקולי העלות והנגישות יכולים להרתיע ארגונים שונים מגישה פרואקטיבית ומניסיון והתנסות בבינה מלאכותית. אך אין אנחנו מדברים על כלי AI מורכבים ויקרים אשר הכרנו עד כה. הכלים החדשים הינם נגישים דרך כל דפדפן, רובם מציעים תקופות התנסות חינמיות וכאשר מחליטים להתקדם למסלול בתשלום, מדובר בדרך כלל בעשרות בודדות של שקלים בחודש. ככל שישנו צורך, ונוצר בשבילו כלי AI שנותן את המענה הנדרש, בתוך שבועות ייווצרו עשרות חלופות שיאפשרו נגישות ורמות תמחור מגוונות והוגנות.
לסיכום, על ידי התייחסות לחסמים העיקריים לאימוץ כלי בינה מלאכותית ויישום הפתרונות והאסטרטגיות המוצעות, ארגונים יכולים לרתום את הכוח של בינה מלאכותית כדי להניע שינוי חיובי, לשפר את היכולות שלהם ולהשיג הצלחה גדולה יותר. חיוני לקדם חינוך, מודעות ותמיכה כדי להבטיח שארגונים יוכלו לאמץ בביטחון את עולם ה- AI ולנצל את מלוא הפוטנציאל שטמון בו.
האתר הזה עושה שימוש בעוגיות